شعار سال
شنبه 03 آذر 1403
  • 1401/09/28 - 09:11
  • - تعداد بازدید: 643
  • - تعداد بازدیدکننده: 629
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

درباره اداره کل

معرفی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان

 

تاریخچه

ریشه شکل گیری سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور به تصویب آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت در 27 دی سال 1339 شورای عالی کار بر می­گردد.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، سازمان در سال 1359 از ادغام سه واحد آموزشی«اداره کل تعلیمات حرفه ای وزارت کار و امور اجتماعی»، «صندوق کارآموزی» و «کانون کارآموزی» با نام «سازمان آموزش فنی و نیروی انسانی» تشکیل شد و در سال 1360 به «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» تغییر نام یافت.

 

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان در یک نگاه

استان همدان جزء اولین استان های کشور می باشد که ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در آن به اجرا درآمده است.همراه با ایجاد اداره کل تعلیمات حرفه ای در وزارت کار و امور اجتماعی در کنار برخی استان ها، مراکز کارآموزی درنقاط مختلف استان همدان نیز آغاز به کار نمودند.اولین مرکز کارآموزی استان همدان به صورت یک مجموعه کامل با توان ارائه خدمات شبانه روزی به کارآموزان درفاصله کمی اط شهر همدان احداث گردید که بعدها با نام مرکز شماره یک ویژه برادران به عنوان هسته اولیه مراکزکارآموزی دیگر ، همچنین به عنوان مرکز رشد وو توسعه آموزش ها از بزرگترین مهم ترین مراکز آموزش فنی و حرفه ای غرب کشور مورد توجه می باشد.هم اکنون این اداره کل به طور مستقل و تحت نظارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

ماًموریت اصلی

ماًموریت اصلی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان ، آموزش مهارت، پژوهش، تولید استاندارد آموزشی و ارزشیابی نیروی کار است. اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان  به کمک 22 مرکز آموزشی ثابت و با همراهی 272 آموزشگاه بخش خصوصی و 150 نفر مربی خود، سالانه حدوداً به 38 هزار نفر در دو بخش دولتی و خصوصی، خدمات آموزشی ارائه می کند.

 

 

گروه های هدف

  گروه های هدف آموزش های مهارتی عبارتند از: کارجویان، شاغلین(بنگاه های اقتصادی- اتحادیه ها  و اصناف)، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، دانش­آموزان، سربازان وظیفه، ساکنین مناطق محروم، مرزی و سکونتگاه های غیر رسمی، گروه های در معرض آسیب (از جمله زنان سرپرست خانوار و کودکان کار)، زنان خانه دار، افراد دارای معلولیت، روستائیان، عشایر، زندانیان و خانواده­هایشان، معتادان بهبود یافته، آسیب دیدگان اجتماعی، اتباع خارجی و پناهندگان، و مربیان سایر کشورها.

 

  

تدوین استاندارد

تدوین استاندارد آموزش مهارت از اقدامات زیربنایی و نخستین حلقه از فرایند آموزش در سازمان است. این مهم با کمک کارگروه هایی متشکل از اتحادیه ها، اصناف، صاحبان مشاغل و مربیان انجام می شود. تاکنون بیش از 5400 استاندارد آموزشی در چهار خوشه صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر، و کشاورزی تدوین شده است.

 

سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای

 مهارت و صلاحیت حرفه ای چهار گروه به صورت مستمر توسط سازمان سنجش می شود. این گروه ها عبارتند از:

       مهارت آموختگان مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی

       متقاضیان معرفی شده از سوی شورای نظام صنفی برای تعیین صلاحیت فنی و تخصصی

       متقاضیان معرفی شده از سوی دستگاه ها یا نهاد های طرف تفاهم با سازمان

       متقاضیان پروانه مهارت فنی صنعت ساختمان

حضور در عرصه بین الملل

در عرصه بین الملل نیز سازمان در راستای حضور مؤثر و به منظور ارتقای سطح آموزش های فنی و حرفه ای و دست­یابی به استانداردهای روز جهانی، تعاملات گسترده و مستمری در دستور کار دارد. در این زمینه برگزاری 18 دوره مسابقات ملی مهارت با حضور بیش از10 هزار نفر رقابت کننده از سراسر کشور برای آماده سازی تیم ملی مهارت و 9 دوره حضور در رقابت­های بین المللی حائز اهمیت است.

همچنین همکاری با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، آژانس همکارهای بین المللی ژاپن و کره، یونسکو، یونیدو،  یونیووک و بی آی بی بی از دیگر اقدامات در عرصه بین المللی است.

 

گفتگوی ملی مهارت

با توجه به نقش کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در تحقق دو هدف مهم رفع فقر و توسعه اشتغال از طریق آموزش مهارت، این سازمان؛ برنامه های تحولی خود را با ارائه آموزش های هدفمند و منطبق با نیاز بازار کار ارائه می کند.

 یقیناً این مهم با حمایت نهادهای سیاست گذار در زمینه تدارک برنامه ای منسجم برای تقسیم کار ملی، بین دستگاه های مختلف، در عبور از فقر مهارتی حاکم در کشور و فراگیر نمودن گفتگوی ملی مهارت، محقق می شود.

 

  • گروه خبری : درباره ما
  • کد خبر : 94246
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سایر پیوندها
تنظیمات قالب
گفتگو انلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین